zondag 26 oktober 2008

Alice modem in ZIPB zetten

Alice internet wordt standaard geleverd met een Copperjet 1616 modem. Deze modem heeft een eigen routerfunctie met DHCP-server, maar hij beschikt niet over uPnP (althans, ik ben er nog niet uit hoe je die aanzet) en belangrijker: geen WiFi, en bovendien heeft ie maar 1 UTP poort. Verder is het instellen van de portforwarding niet altijd even prettig.

Het is dus niet wonderlijk dat je een andere router eraan zou willen hangen als je een thuisnetwerk wilt aansluiten, maar dan moet die router de IP-adressen uitdelen in het netwerk en zorgen dat de poorten worden geforwarded. Dat kan door de CopperJet in ZIPB mode te zetten.

De voordelen:
  • Het op de UTP aangeloten apparaat krijgt het IP adres van de Alice-verbinding
  • Nooit meer een poort forwarden in de CopperJet
  • Dit alles zonder verlies van Alice Telefonie
  • Volledige ondersteuning voor een andere router.
Ik heb veel mensen gezien die hier problemen mee hebben gehad, vandaar dat ik hier mijn werkende stappenplan post.

Ik ga er even vanuit dat de CopperJet van zijn standaardinstellingen is voorzien.
  1. Sluit de CopperJet op de router aan met de meegeleverde rode cross-cable. De UTP-aansluiting van de CopperJet moet worden aangesloten op de WAN-aansluiting van de router.
  2. Verbind een computer met de router.
  3. Surf met een internetbrowser naar het adres van de router en check het WAN-IP-adres. Dit zou automatisch toegewezen moeten worden (Dynamisch IP-adres via DHCP) en zou eruit moeten zien als 172.19.3.x
  4. Surf met een internetbrowser naar adres http://172.19.3.1/ Als het goed is vraagt nu de browser om een gebruikersnaam en wachtwoord. Vul hier het volgende in:
    Gebruikersnaam: admin
    Wachtwoord: bb@l1cE322
  5. Je krijgt nu het statusvenster te zien van de CopperJet. Controleer of de internetverbinding goed is (PPP Connection: Connection established) en controleer je WAN-IP adres. (WAN IP Address: 93.125.xxx.xxx). Het WAN-IP adres kan afwijken van dit voorbeeld, maar zolang het niet begint met 0, 10, 127, 169, 172 of 192 is het waarschijnlijk in orde.
  6. Klik aan de linkerkant op Configuration en vervolgens op ZIPB
  7. Op de pagina die nu opent staat "ZIPB is currently disabled." Als er "enabled" staat in plaats van "disabled", klik dan op het "Disable" knopje dat eronder staat, dan komt er "disabled" te staan.
  8. Vul de onderste helft van het formulier als volgt in, en klik op OK:

    (Klik voor een vergroting)
  9. Klik op 'Enable' om ZIPB nu aan te zetten.
  10. Onder de knop 'Disable' (die eerst Enable heette) kan je uit een lijstje kiezen welke 'computer' het IP-adres krijgt. Hierin zou de router moeten worden vermeld, hetzij bij naam, hetzij bij IP-adres dat we in stap 3 hebben gezien. Selecteer deze router en klik op Apply.
  11. Klik aan de linkerkant van de pagina op 'Save Config' en vervolgens op de knop 'Save' die nu verschijnt.
  12. Wacht 1 minuut.
  13. Voer stap 3 opnieuw uit, het WAN-IP adres van de router zou nu hetzelfde moeten zijn als dat van de CopperJet. Als dat niet het geval is: start de router opnieuw op en controleer het opnieuw.
Let op: De CopperJet heeft een rare gedragstik met ZIPB. Als de CopperJet om welke reden dan ook opnieuw opstart, dan krijgt de router weer het IP-adres 172.19.3.2 in plaats van het 'echte' IP-adres. Dit kan worden opgelost door na zo'n herstart achtereenvolgens stap 4, 6, 10, 12 en 13 uit te voeren. Ik hoop dat er ooit nieuwe firmware komt die deze vreemde tik oplost.

Alternatief voor ZIPB

Voor alle mensen die een trage verbinding aan ZIPB overhouden:

Oorzaak
De copperjet vindt het niet lief als je er een aparte router aan hangt. Dat is nou waar de ZIPB mode voor is, maar daarmee krijgt je router het nogal druk, en dat gaat wel eens mis. Dit is op zich logisch, en niet aan de copperjet te wijten.

Een goed alternatief (voor de iets verder gevorderden):
  1. Schakel de ZIPB functie op de copperjet weer uit
  2. Stel je router zodanig in dat de DHCP-server uitstaat, en je router dus geen IP-adressen meer uitdeelt. (Zie de handleiding van je router voor instructies hierover.)
  3. Geef je router een IP-adres binnen het subnet van je copperjet, bijvoorbeeld 172.19.3.254.
  4. Prik de CopperJet nu niet in de WAN ingang van je router, maar in een gewone LAN-poort.
Resultaat:
  • Je router fungeert alleen nog maar als switch/access point, de echte routing wordt door de CopperJet gedaan.
  • Je kan de routerinstellen bereiken met het IP-adres dat je in stap 3 hebt ingesteld.
  • Één nadeel is wel dat de CopperJet geen uPNP ondersteunt, dus álle portforwards moet je handmatig instellen in de CopperJet. (Zie www.portforward.com voor instructies, en vergeet dan ook niet elke keer je settings op te slaan als je ze veranderd hebt!)

17 opmerkingen:

Jazzper zei

goed dat eindelijk iemand dit eens even neerpent. sgewoon goed!

Joris van Meel zei

Dit zou zelfs mij moeten lukken. Ga het van het weekend eens proberen... Dank!

Broel zei

Hey, perfect.

Het is me eindelijk gelukt.
Ik krijg alleen nog geen mail binnen op mijn mailservertje, en dan denk ik dat mijn websitetje ook niet bereikbaar is. Portforwards in de router staan correct. Heb jij een idee waar dit aan kan liggen?

Alle hulp is welkom!

Bedankt voor je instructies zover!

Michael zei

nice post.
~~ en wat een k*t apparaat, die copperjet.

Unknown zei

Mijn problemen met een sitecom (wl-607) werden opgelost na het gebruik van dit stappen plan met de volgende wijzigingen opgelost:
- LAN IP address spoof emthod: use ppp server adress.
- ZIPB enablen is het laatste wat je doen moet voor het saven van de config.
- Een keer proberen!

Succes

Unknown zei

Ik heb na het uivoeren van de handleiding twee problemen.
1. Mijn router staat niet in de lijst van apparaten waarnaar het WAN-adres kan worden doorgelinkt.
2. Als ik vanuit een computer in het LAN in explorer het WAN-adres van mijn ADSL-verbinding intyp, dan verschijnt het administratiescherm van mijn modem.
Toelichting: ik heb eeb Alice copperjet modem en Netgear DG834GT router die als volgt zijn ingericht.
De Netgear router is via ethernet verbonden met Copperjet modem, Lacie Edmini NAS en een PC. Op de Netgear is de modem functie uitgeschakeld. Er zijn via de Services twee regels toegevoegd die poort 20/21 respectievelijk poort 80 forwarden naar IP 172.19.3.57, de NAS, zie onder. De functie DynDNS is ingeschakeld en verwijst naar een domein dat ik heb aangemaakt bij www.dyndns.com en dat zorgt voor een vast extern http-adres (naam).
Op het Copperjet modem is een IP range ingesteld van 172.19.3.0 - 172.19.3.20; en zijn twee vaste IP adressen ingesteld voor respectievelijk router (172.19.3.55) en NAS (172.19.3.57). In de router is DHCP uitgeschakeld. Ik heb vervolgens zipb gedisabeld en ingesteld zoals beschreven in de handleiding. Als ik nu in het lijstje kijk van de “computers” waarnaar het WAN IP adres zou moeten worden doorgestuurd, dan staan daarin alleen mijn computer en de NAS. De router ontbreekt.

Koen Zomers zei

Ik gebruik ook al een tijdje ZIPB mode op de Alice router. Op zich prachtige functie waarmee je die klote CopperJet prima omzeilt, alleen heeft het ding dus inderdaad de kuren om om de zoveel tijd random z'n ZIPB mode te verliezen en weer vrolijk een 172.x adres uit te delen. Dit terwijl de CopperJet zelf nog wel steeds aangeeft in ZIPB mode te staan. Disable gevolgd door een enable laat het weer werken. Erg irritant en vervelend. Iemand daar toevallig al iets op gevonden?

Unknown zei

werkt allemaal mooi, alleen mijn verbindingssnelheid keldert in deze configuratie enorm! Tevens krijg ik met een heleboel sites niet direct verbinding en ook mn downloads worden gaande weg meerdere malen onderbroken. Is er een manier om dat te verhelpen?

Pelleke zei

Voor alle mensen met verbindingsproblemen:

Oorzaak
De copperjet vindt het niet lief als je er een aparte router aan hangt. Dat is nou waar de ZIPB mode voor is, maar daarmee krijgt je router het nogal druk, en dat gaat wel eens mis. Dit is op zich logisch, en niet aan de copperjet te wijten.

Een goed alternatief:
1. Schakel de ZIPB functie op de copperjet weer uit
2. Stel je router zodanig in dat de DHCP-server uitstaat. (Dat je router dus geen IP-adressen meer uitdeelt.)
3. Geef je router een IP-adres binnen het subnet van je copperjet, bijvoorbeeld 172.19.3.254.
4. Prik de copperjet nu niet in de WAN poort van je router, maar in een gewone LAN-poort.

In deze setup bypass je de router helemaal, en deelt je copperjet de IP-adressen uit. Je kan de router nog instellen met het IP-adres dat je hem in stap 3 hebt gegeven. Werkt perfect. Één nadeel is wel dat de CopperJet geen uPNP ondersteunt, dus álle portforwards moet je handmatig instellen in de copperjet. (Zie www.portforward.com voor instructies, en vergeet dan ook niet elke keer je settings op te slaan als je ze veranderd hebt!)

Succes!

Unknown zei

Hulde! Deze man verdient een lintje wat mij betreft. Heel erg bedankt voor deze oplossing, ik heb ein-de-lijk mijn webserver aan de praat! :-)

Squirrel zei

Bedankt voor deze uitgebreide beschrijving! Als nieuwe Alice abonnee zat ik me al af te vragen waarom ik geen router fatsoenlijk werkend achter de Crapperjet kon krijgen.

Ik heb nog geen tijd gehad om er echt mee aan de slag te gaan, dat doe ik vanavond wel, maar ik heb alvast wat tips:

- Enable ZIPB pas als je de instellingen veranderd en opgeslagen hebt. Dus stap 9 niet uitvoeren tussen 8 en 10, maar tussen 12 en 13. Dit is al eerder genoemd in een reactie.
- Test of alles werkt na het inschakelen van ZIPB. Start eventueel je router opnieuw op. Als je tevreden bent, ook over de snelheid, voer dan stap 11 nogmaals uit. De reden voor deze tip is dat mijn Crapperjet na het inschakelen van ZIPB werkelijk RETETRAAG werd en het was vrijwel onmogelijk om nog bij de ZIPB disable te komen. Omdat ik deze stap nog niet had opgeslagen (stap 11 nog niet gedaan) kon ik de voeding van de modem eraf halen en weer erop zetten en de modem ging terug naar de laatst opgeslagen instellingen. Dus zonder ZIPB. Hierdoor kon ik het ding weer fatsoenlijk benaderen.

Ik ga het vanavond nog een keer proberen met ZIPB, omdat ik in de haast vanmorgen vermoedelijk niet alles volgens de regels heb gedaan, maar als het dan weer zo traag werkt ga ik over op plan B. Wel jammer in dat geval van die ethernetpoort die ik moet opofferen, want eigenlijk heb ik die wel nodig. Maar ja, daar hebben we weer switches voor (weer een extra apparaat).

Kent iemand overigens een alles-in-1 modem met ondersteuning van VODSL? Ik heb nog een mooie Zyxel staan met ethernet en Wifi, maar die is helaas alleen VOIP. Ik heb me suf gezocht, maar heb nog niet iets dergelijks voor VODSL kunnen vinden.

Nog een vraag, ik heb nog een oude oranje Tupperware broodtrommel (Copperjet 816-2P) staan van BBNed (dus uit het pre-Alice tijdperk). Die moet volgens mij ook alles kunnen wat de 1616-2P doet, maar staat standaard in bridge modus. Deze heeft nog nooit problemen gegeven met welke router dan ook. Heeft iemand ervaring met het gebruik van deze modem voor Alice? Werkt het?

Unknown zei

Super, hier heb je iets aan! Dan nog voor diegenen die het jammer vinden om een ethernet poort op te offeren voor het alternatief; Kijk eens of je je (draadloze) router kunt updaten met DD-WRT. Hiermee kun je o.a. je Wan-poort als Lan-poort configureren.

Squirrel zei

Ik had een Enzo router en die wilde ook in ZIPB niet achter de Copperjet. Maar ik was toch al van plan om een andere te kopen, want ik wilde gigabit LAN en wireless-N hebben. Dus nu heb ik een Sitecom WL-306XR. En die werkt in één keer, zonder ZIPB en op volle snelheid! Dus voor wie het na Pelle's uitgebreide beschrijving niet voor elkaar kan krijgen, heb ik de tip om gewoon eens een andere modernere router te proberen!

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Erg bedankt, dat ZIPB-ding was precies waar ik naar zocht. Om het probleem met de resets te omzeilen heb ik het volgende scriptje op mijn wrt54gl router gezet. Dit heb ik in de Tomato (=open source firmware voor router) web-interface in het 'WAN Up' script gezet (Administration -> Scripts -> WAN Up) zodat het gedraaid wordt elke keer als de internetverbinding wordt hersteld. Het kijkt of het ip van de router in de 172.*.*.* range zit (hij krijgt altijd 172.19.3.2 van de copperjet na een reset), en zo ja, logt hij via telnet in op de copperjet en stelt ZIPB opnieuw in. Hoop dat iemand er wat aan heeft...

if (ifconfig vlan1 | grep -q 172.*.*.*)
then
host=172.19.3.1
port=23
cmd1="zipb enable"
cmd2="zipb set public device NAAM_ROUTER"
cmd3="dhcpserver forcerenew all"

(
sleep 1

echo 'admin'
sleep 1
echo -e "\r"
sleep 1

echo 'bb@l1cE322'
echo -e "\r"
sleep 1

echo ${cmd1}
echo -e "\r"
sleep 1

echo ${cmd2}
echo -e "\r"
sleep 3

echo ${cmd3}
echo -e "\r"
sleep 3

echo 'user logout'
echo -e "\r"
sleep 1) | telnet ${host} ${port}
fi

Jurriaan Meppelink zei

ik gebruik de copperjet in combinatie met de linksys wrt320n en krijg het niet voor elkaar graag hulp

Jurriaan

frank zei

Bedankt,

Viel niet mee om dit te realiseren (en idd reset de CopperJet af en toe de instellingen).

Maar nu kan ik tenminste goed gebruik maken van mijn DLink Router.